Wie zijn de marktspelers?
Sibelga beheert het volledige distributienetwerk voor gas en elektriciteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Haar verantwoordelijkheden gaan van de aanleg en het onderhoud van het net tot het aflezen van de meters bij de verbruikers. De elektriciteits- en gasleveranciers maken gebruik van het net van Sibelga. Al hun klanten zijn erop aangesloten. Het zijn de leveranciers die de verbruikte energie in rekening brengen. Zij bepalen hun prijzen op basis van verschillende factoren: de kostprijs van de energie, de kosten voor het gebruik van het net, de belastingen, enz. In Brussel is de standaardleverancier Electrabel. Consumenten die sinds de liberalisering van de markt niet van leverancier zijn veranderd, blijven dus klant bij Electrabel. Alleen de werkzaamheden aan uw aansluiting op het net en de werking van uw meters worden rechtstreeks door Sibelga gefactureerd.
Bewust van het zeer internationale karakter van Brussel heeft Sibelga een Engelse versie van de site ontwikkeld om ook de grote expatgemeenschap die in de hoofdstad woont van advies te dienen.
Een zeer goed uitgevoerde drietalige site die u de antwoorden geeft op al uw energievragen in Brussel. www.energuide.be
De EAN-code
Deze code van 18 cijfers identificeert een aansluiting en een leveringspunt per energie en komt dus overeen met een specifiek adres. Ze is essentieel voor al uw contacten met uw leverancier en voor elke tussenkomst van Sibelga op uw meters. Indien u niet beschikt over de EAN-code(s) van uw woonplaats: Sibelga 02 549 41 00 of clients@sibelga.be
De teller
Sibelga is verantwoordelijk voor het plaatsen, herstellen, verplaatsen, openen en sluiten van de meters. De meters worden voor rekening van uw leverancier opgenomen door Metrix, een dochteronderneming van Sibelga. De meters worden één keer per jaar door Sibelga opgenomen voor particulieren en de meeste bedrijven, of wanneer een consument van leverancier verandert.
De factuur
Afhankelijk van de leverancier die u kiest, krijgt u een maandelijkse, tweewekelijkse of driemaandelijkse factuur op basis van een schatting van uw verbruik. Elk jaar neemt Sibelga de meters op. Deze stand wordt doorgegeven aan uw leverancier, die de totale factuur aanpast aan uw werkelijke verbruik. De planning van de meterstanden is beschikbaar op de website van Sibelga. Als u afwezig bent wanneer de technicus van Sibelga elk jaar langskomt, ontvangt u een brief waarin u wordt gevraagd de meterstand telefonisch of online door te geven. Deze door u genomen meterstand moet vóór de twintigste dag van de maand volgend op de ontvangst van de brief naar Sibelga worden gestuurd, anders wordt hij opnieuw geschat op basis van de meterstanden van de vorige jaren. De werkelijke of geschatte stand wordt vervolgens doorgegeven aan uw leverancier om uw factuur aan te passen.
Naar binnen
Zodra een leverancier is gekozen: als de meters open zijn, moeten de verhuisdocumenten worden ingevuld door de vorige bewoner of verhuurder EN de nieuwe bewoner. Deze documenten (het IN-formulier en het UIT-formulier) kunnen worden gedownload van de website Sibelga. In de meeste gevallen kunnen ze ook online worden ingevuld op de websites van de leveranciers. Neem contact op met uw leverancier voor meer details over de procedure.
Indien de meters gesloten zijn, moet de nieuwe bewoner de EAN-code van elk aansluitingspunt voor gas en elektriciteit verkrijgen en deze meedelen aan de leverancier van zijn keuze om het contract af te sluiten. Zodra het contract is afgesloten, moet de nieuwe bewoner wachten op het "groene licht" van de leverancier alvorens contact op te nemen met Sibelga om de meters te openen.
De afspraak met de technicus van Sibelga om de meters te openen moet worden gemaakt via het onthaal van de Sibelga-klanten op het nummer 02 549 41 00. Op de dag van de afspraak moet een volwassene aanwezig zijn om toegang te geven tot de meters.
Verhuizing
Om de meters af te sluiten, neem je contact op met Sibelga op 02 549 41 00. Je kunt de meters ook overhandigen aan de huisbaas of rechtstreeks aan de nieuwe huurder die intrekt. Het formulier wordt door de leverancier van de nieuwe klant geleverd en zij zorgen voor de overdracht. We raden je aan een kopie van het formulier te bewaren. Je kunt de formulieren ook downloaden van deze site.
Een gratis toepassing is beschikbaar op deze site in de drie talen. Hiermee kunt u uw verbruik van gas, elektriciteit, water, stookolie, enz. beter begrijpen en controleren. Concreet kunt u heel eenvoudig en volledig anoniem uw meterstand en bepaalde parameters invoeren. Vanaf uw computer, smartphone of tablet kunt u vervolgens uw energieverbruik meten en zien hoe het op korte en lange termijn verandert.
Wat je moet weten:
Voordat u actie onderneemt met betrekking tot gas of elektriciteit in Brussel, gaat u naar www.brugel.be Welke vragen u ook heeft voor en tijdens uw verblijf, Brugel kan u helpen.Download met een eenvoudige klik de speciaal voor u ontworpen brochure "Verhuizen" (EN of FR).
Of u nu verhuist of niet, gebruik de officiële formulieren voor de meterstanden, beschikbaar op de website.
Terugnameformulier gas en elektriciteit
Zo voorkom je onaangename verrassingen of geschillen op een later tijdstip.
Ontdek meer over de nieuwe vergelijker van Brugel (www.brusim.be) waarmee u het beste aanbod voor uw profiel kunt vinden. Uw rekeningen verlichten? Het is zo eenvoudig als een klik!
Onderhoud van ketels
Houd uw ketel in goede handen: Tussen € 7,00 en € 19,41 per maand onderhoudt uw aardgasleverancier uw installatie. Om de twee jaar maakt hij een afspraak met u wanneer het u uitkomt
Bel de Energielijn: 078 35 33 33 of surf naaronderhoud
Analyseer de aanbiedingen van de leveranciers zorgvuldig, u hebt de keuze tussen verschillende tarieven (dag/nacht - vast/variabel...)
Er zijn verschillende soorten tarieven, afhankelijk van uw persoonlijk verbruik. Aan alle basistarieven moet BTW worden toegevoegd: 21% voor gas en elektriciteit, 6 % voor water. Water-, gas- en elektriciteitsmeters worden slechts eenmaal per jaar gelezen en uw factuur wordt jaarlijks aangepast aan uw verbruik. Uw eerste rekeningen zijn schattingen op basis van het verbruik van de vorige bewoner. Pas op voor aanpassing als het gezinsprofiel heel anders is dan het uwe! De genoemde leveranciers zorgen niet voor reparaties of onderhoud: het is aan u om snel een loodgieter en een elektricien te vinden. Als u een probleem hebt met de riolering, bel dan uw gemeente: zij kunnen u helpen. Elektriciteit in België: 220 volt, 50 cycli.
Zie de website: www.brugel.be
Deze video geeft je toegang tot alle informatie die je nodig hebt om niets te vergeten tijdens je verhuizing (ondertiteld in 9 talen).